2025-06-09

Kvalifikacijų ir profesinio mokymo naujovės iš Ispanijos – KPMPC darbuotojų įžvalgos

2025 m. gegužės 28-29 dienomis KPMPC komanda kartu su kolegomis iš Latvijos ir Estijos lankėsi Ispanijoje, kur susipažino su kvalifikacijų sistemos ir profesinio mokymo naujovėmis. Vizito metu apsilankyta Ispanijos švietimo, profesinio mokymo ir sporto ministerijoje, Madrido autonominiame universitete, Puerta Bonita profesinio mokymo centre, Ispanijos mokyklų konfederacijoje (CECE). Vizitas organizuotas įgyvendinant „Erasmus+“ programos projektą „Lietuvos kvalifikacijų sistemos stiprinimas per strateginį bendradarbiavimą ir LTKS ir EKS populiarinimą“.

Vizito metu pristatyta 2022 m. startavusi integruotos ir vieningos profesinio mokymo sistemos reforma, kurios pagrindinės kryptys: atitikties darbo rinkos poreikiams didinimas ir įvairių profesinio mokymo kelių užtikrinimas, profesinių įgūdžių pripažinimas ir karjeros konsultavimas. Tarp svarbiausių profesinio mokymo sistemos plėtros iniciatyvų – mokymo trukmės įvairovės užtikrinimas, programų peržiūra, lankstus programų kūrimas, profesinio mokymo ir universitetų partnerystės, mokymas įmonėse, lankstūs mokymosi keliai pažeidžiamų grupių asmenims. Profesiniam mokymui stiprinti įsteigtas 66 ekselencijos centrų tinklas, penki profesinio mokymo „inovacijų centrai“ – hubs, mentorių ir verslumo klasės, taikomųjų technologijų klasės (ATECA), profesinio mokymo aljansas. Dalyje regionų greta valstybinių profesinio mokymo įstaigų sėkmingai veikia privačios profesinio mokymo įstaigos.

Ypatingas prioritetas Ispanijoje skiriamas dualiniam mokymui, ir numatyta, kad visų profesinio mokymo programų mokiniai privalės dalyvauti pameistrystėje įmonėse (priklausomai nuo programos, 25-35 proc. arba 35-50 proc. mokymo programos trukmės), įmonėse įgyvendinant ir teorinį mokymą.

Ispanija – paskutinė ES narė, susiejusi savo nacionalinę kvalifikacijų sandarą su Europos kvalifikacijų sandara, nacionalinė kvalifikacijų sandara (MECU) ir kvalifikacijų lygių aprašymai buvo patvirtinti 2022 m., taigi, tai sąlyginai jauna kvalifikacijų sandara, ir vizito dalyviams buvo pristatyti MECU kūrimo principai, skirtingiems kvalifikacijų lygiams priskirtų kvalifikacijų įvairovė, MECU taikymas mokymosi rezultatų užskaitymo, kvalifikacijų suteikimo, neformaliojo mokymosi ir savišvietos pripažinimo tikslais.  Ispanijos kvalifikacijų modelių išskirtinumas yra tai, kad profesinio mokymo kvalifikacijos Ispanijoje yra keturių tipų: A tipas – dalinė kompetencijų akreditacija, B tipas – kompetencijų sertifikatas (programos modulis), C tipas – profesinis sertifikatas (1-3 lygių), D tipas – profesinio mokymo programos, E tipas – specializacijos kursai. Skirtingų tipų kvalifikacijos gali būti priskirtos skirtingiems kvalifikacijų lygiams. Vizito dalyviams pristatyta profesinės patirties pripažinimo politinė iniciatyva, pasiekimai ir kylantys iššūkiai. Kaip paaiškėjo, sėkmingai veikiančiam modeliui svarbu, kad pripažinime dalyvaujantys asmenys aiškiai suprastų šio proceso naudą, aktyvus iniciatyvos viešinimas, įmonių įtraukimas ir modelio lankstumas įmonių poreikiams.

Madrido autonominiame universitete susipažinta su Ispanijoje populiarėjančia mikrokredencialų iniciatyva. Tai – universiteto sukurti, akredituoti ir universiteto studentams bei įmonių darbuotojams siūlomi trumpos apimties (iki 15 ECTS, dažnai – 6 ECTS) mokymo kursai bendriesiems ir profesiniams gebėjimas ugdyti. Juos baigus išduodami Europos skaitmeniniai kredencialai. Didesnė jų dalis skirti skaitmeninėms kompetencijoms, tačiau universitetas aktyviai dirba ir stengiasi išplėsti jų pasiūlą.

Informacija parengta įgyvendinant „Erasmus+“ programos projektą „Lietuvos kvalifikacijų sistemos stiprinimas per strateginį bendradarbiavimą ir LTKS ir EKS populiarinimą“, Nr. 101163568 (EQF for LT).

Informacija apie LTKS: www.ltks.lt

A black and blue logo

Description automatically generatedA blue and white logo

Description automatically generatedBlue text on a white background

Description automatically generated

Ban1.jpg

Finansuoja Europos Sąjunga. Tačiau išreikštas požiūris ar nuomonės yra tik autoriaus ir nebūtinai atspindi Europos Sąjungos arba Europos švietimo ir kultūros vykdomosios įstaigos (EACEA) požiūrį ar nuomones. Nei Europos Sąjunga, nei paramą teikianti institucija nėra už juos atsakinga.